Zabawy stymulujące rozwój mowy najmłodszych

mama-holding-hand-childs-clipart_433848

Zabawy stymulujące rozwój mowy dziecka

W życiu i rozwoju dziecka główną i podstawową formą działalności jest zabawa! Jest ona niezwykle ważna, rozwija bowiem twórczą aktywność dziecka. Podczas zabawy dziecko poznaje i bada świat, odkrywa i uczy się rozumieć więcej. Głównym motywem zabawy jest przeżywanie przyjemności związanej z jej wykonywaniem. Stwarza okazję do nabywania określonych umiejętności, rozwija sprawność myślenia, wzbogaca słownictwo, poszerza granice fantazji. Jest ona dla najmłodszych dzieci najłatwiejszym, najbardziej przystępnym sposobem zapoznawania się z niezrozumiałym, wielkim i tajemniczym światem, przeżywania występujących zjawisk i sytuacji, sprowadzonych do kategorii prostych, łatwych i przyjemnych.
Wspólna zabawa to także najlepszy czas, w którym świadomie możemy stymulować sprawność językową dziecka, czyli wprowadzać nowe słowa, przypominać te które już zna, pomagać w budowaniu prostych zdań i bardziej złożonych wypowiedzi.
A oto propozycje wspólnych zabaw wspomagających rozwój mowy dzieci, mam nadzieję, że będą one inspiracją do wspólnie spędzonego czasu z dzieckiem.
1. Zabawy paluszkowe.
W zabawach tych główna aktywność należy do dorosłego. Jego zadaniem jest recytowanie oraz ilustrowanie tekstu przy równoczesnym dotykaniu dziecięcych paluszków, dłoni również głowy. Zabawy paluszkowe można stosować od najwcześniejszych dni życia dziecka. Początkowo dziecko będzie biernie uczestniczyć w zabawie, ale w miarę wzrastania jego zaciekawienie własnymi częściami ciała, będzie rosło. Wówczas coraz aktywniej zacznie uczestniczyć w zabawach, aż do momentu, kiedy samo będzie potrafiło je przeprowadzić. Poza tym, dzieci uwielbiają tego rodzaju zabawy. Zabawy paluszkowe w pozytywny sposób wpływają na rozwój dzieci m.in. poprawiają zdolności manualne, przygotowują do układania, konstruowania, lepienia, wycinania, rysowania, malowania, a także pisania. Ponadto budują pozytywny emocjonalny kontakt pomiędzy dzieckiem a osobą, z którą się bawi. Przykładowe zabawy paluszkowe:

Rączki
Moje rączki czasem klaszczą,
Kiedy zechcę to pogłaszczą,
Kiedy zechcę pomachają,
A wieczorem – zasypiają!

Wiewióreczka
Wiewióreczka mała, kamyczek spotkała ( zaczynamy od odliczania palców od kciuka)
Wiewióreczka mała , patyczek spotkała,
Wiewióreczka mała, robaczka spotkała,
Wiewióreczka mała, szyszkę spotkała,
Wiewióreczka mała, orzeszka spotkała.

Kamyczek- pogłaskała,
Patyczek –podrapała,
Robaczka- poszczypała,
Szyszkę – poklepała,
A orzeszka- zabrać chciała! ( i lekko ciągniemy za palec!)

Rodzinka
Ten pierwszy- to dziadziuś (dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)
A obok – babunia
Ten w środku -to tatuś.
A przy nim- mamunia.
A to jest- dziecinka mała
A to- moja rączka cała!

 

2. Rysowane wierszyki.
Jest to znakomita zabawa dorosłego z dzieckiem, to także rodzaj ćwiczeń stymulujących procesy poznawcze, np. spostrzeganie, myślenie oraz wyobraźnię. Rysowane wierszyki opowiadają o powstawaniu kolejnych elementów rysunku, które dorosły jednocześnie rysuje. Z czasem dziecko samo zaczyna się włączać do zabawy i naśladować rysowanie wg wskazówek, po czym potrafi samo mówić wierszyk i próbuje zobrazować go rysunkiem. Dziecko może także wodzić palcem po śladzie i wypowiadać głośno wierszyk (przygotowanie do nauki pisania, ćwiczenie pamięci). Jest to również prosta forma ćwiczeń logopedycznych stymulujących rozwój mowy dziecka. Proste rysunki schematyczne stwarzają bowiem możliwość kojarzenia słowa z elementami graficznymi rysunku.
Koza
Prostokącik , cztery nogi,
Szyja, łebek i dwa rogi,
Oko, ogon, wreszcie broda,
No i koza już gotowa!

Miś
Małe kółko jest na górze,
A pod spodem koło duże,
W małym kółku – oczka jak węgielki dwa,
Uszy, pyszczek czarny i nosek figlarny,
Miś na łapki, duży brzuszek,
I puszysty swój kożuszek.
Pomaluję teraz misia, aby był odświętny dzisiaj!!!
3. Masażyki.
Są to zabawy oparte na dotyku, bazujące na naturalnej aktywności dzieci, służą z jednej strony pogłębieniu kontaktu między dzieckiem a dorosłym, z drugiej zaś odprężeniu i wspólnemu przeżywaniu radości. W masażykach nie chodzi bowiem o klasyczny masaż, lecz o sposób w jaki rodzic nawiąże fizyczny kontakt z dzieckiem, czyli o delikatny dotyk, głaskanie, dotykanie opuszkami palców, delikatne poklepywanie mający charakter pełnej miłości komunikacji. W trakcie wykonywania masażyków można opowiadać ciekawe historyjki, recytować krótkie wierszyki lub śpiewać piosenki.

Maszyna
Pisze pani na maszynie- abc przecinek, abc przecinek,
Idą słonie, jadą konie, płynie rzeczka, zaświeciły dwa słoneczka,
Idzie pani na szpileczkach, idzie pani w klapeczkach,
Pada deszczyk, pada deszczyk- przeszedł dreszczyk?

 

Miłej zabawy!